Cohack Reality 2, XR a design tool

Uit de onderzoeksresultaten van het intussen afgeronde PWO-onderzoek “Cohack Reality 1, XR as educational tool” bleek een enorme toename in de functionele toepassingen van XR & educatie. De meeste van die toepassingen worden ontworpen en ontwikkeld via een klassieke PC met muis, toetsenbord en 2D scherm. Voorlopig blijft dit de meest effectieve manier voor ontwerpers om te interageren met data, objecten en UX/UI en worden VR en AR maar sporadisch toegepast in de ontwerpfase. 

In dit praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek is VR niet het eindstation maar de schetstafel van de ‘real world’ prototyper. Met kunstenaars, designers en wetenschappers gaan we de vertrouwde tools verruilen voor nieuwe. Zo onderzoeken we de impact op de ontwerpcyclus en ontwerpbeslissingen binnen een breed spectrum aan sectoren; van kunst, design, gaming en entertainment tot en met de gezondheidssector, landbouw, retail en het onderwijs. 

Enter ‘Designing in XR’

Ruimtelijk geluid, aanraking, diepte en emotie zijn een integraal onderdeel  van een VR-ontwerp waardoor zelfs de meest nieuwe 2D-schermervaringen soms gedateerd aanvoelen in een creatie/ontwerp context. Designing in XR zet in op multidisciplinaire creativiteit. Ruimtelijke ontwerpers denken na  over interactie. Interaction designers werken ruimtelijk. Illustrators zoeken animatie op. 2D-ontwerpers zetten stappen in 3D. Storytellers vertellen non-lineair. Het daagt je uit.

Binnen een aantal case studies exploreren we de meerwaarde van de volgende troeven van ‘Designing in XR’:

  • het gebruik van gans je lichaam (fysieke invoer)
  • de 1:1 schaal ten opzichte van je object
  • de realtime integratie van je ontwerp in een omgeving
  • human/nature centered design: je ontwikkelt empathie voor de eindgebruiker
  • meetbaarheid(analytics) van je ontwerp/ervaring

In eerste fase onderzoeken we welke ‘case study’ het relevantst is. We zoeken naar de beste proof of concept via hackathons en brainstormsessies in Luca’s Polymath Lab.

VR puppetry
“Puppetry” of poppenkast is nog steeds een populaire theatervorm die aanslaat bij kinderen. Bumba is hier een goed voorbeeld van. We onderzoeken als het mogelijk is om karakteranimatie te doen in VR. Welke tools bestaan…
Read More
VR-beeldhouwen en materialiseren
Er is een breed scala aan VR-tools om te painten, modellen en sculpten: Quill, GravitySketch, Medium, …  Deze innovatieve tools worden enthousiast opgepikt door beeldhouwers, concept artists en monumentale vormgevers die getuigen dat hun creatieve…
Read More
Biofeedback & hersenactiviteit binnen VR
Technologieën zoals elektro-encefalografie (EEG) en Galvanic Skin Response (GSR) bieden een blik op onze biologische signalen zoals aandacht, afleiding, stress & cognitieve belasting. We onderzoeken hoe deze signalen verbonden kunnen worden met vernieuwende interactieve media.…
Read More
Permaculture Design in XR
Permacultuur is een wetenschap voor het ontwerpen van de menselijke leefomgeving op een manier die ecologisch duurzaam en economisch stabiel is. Complexe ecosystemen in de natuur dienen hierbij als voorbeeld. Het doel van een permacultuur kan…
Read More

In de volgende fase onderzoeken we enkele casestudies: creatie in VR en visualisatie in AR.

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven