“Puppetry” of poppenkast is nog steeds een populaire theatervorm die aanslaat bij kinderen. Bumba is hier een goed voorbeeld van. We onderzoeken als het mogelijk is om karakteranimatie te doen in VR. Welke tools bestaan er om personages te animeren in VR? En in welke mate wordt VR reeds gebruikt binnen film- en animatieprojecten?
Virtual filmproduction
Regisseur John Favreau ervoer de opnames van The Lion King als een “multiplayer filmmaking game” waarin regisseur, scenarist, D.O.P. en art director samen op een virtuele filmset staan en daar hun film schieten.
Nadien worden de filmbeelden en virtuele scenes doorgestuurd naar de ‘klassieke’ VFX-pipeline waar de animaties worden afgewerkt en effecten worden toegevoegd, met fotorealistische beelden als eindresultaat. Deze marge tussen wat kan in VR en wat thuishoort in een traditionele VFX-pipeline, is een cruciaal domein om te verkennen tijdens dit onderzoek.
Characters animeren in VR
Je kan vrij eenvoudig aan de slag met animatie in VR. We lijsten alvast enkele programma’s op.
Tvori
Tvori helpt animatoren om een verhaal te vertellen in VR. Na enkele duidelijke tutorials ben je zelf in staat om een scene op te bouwen en personages in te laten bewegen. Mensen uit het werkveld getuigen dat ze door Tvori eindelijk in staat zijn om te animeren in 3D zonder te moeten beschikken over de technische knowhow die normaal gezien vereist is.
Quill
Met Quill kan je animeren én illustreren in VR. Vooral deze laatste optie maakt het onderscheid met Tvori, wat resulteert in onderstaande “quillustrations”:
OllieVR
Ollie VR biedt gelijkaardige functies als Trovi, maar het is nog eenvoudiger. Ideaal dus voor starters.
Verdeelde mening
Sinds de komst van bovenstaande animatiesoftware is een nieuwe groep “virtual animators” ontstaan die laaiend enthousiast zijn. Maar niet iedereen deelt hun enthousiasme. Zo stellen sommige animatoren zich vragen over de compatibiliteit met bestaande desktopsoftware, de mate van controle en finesse, de risico’s voor de gezondheid en ergonomie, … Hierdoor concluderen velen dat animatie in VR geen vervanging is van de bestaande workflow, maar wel een sterk hulpmiddel kan zijn om met animatie te spelen.
Wat is jouw mening hierover? We horen het graag!