VR-beeldhouwen en materialiseren

Er is een breed scala aan VR-tools om te painten, modellen en sculpten: Quill, GravitySketch, Medium, … 

Deze innovatieve tools worden enthousiast opgepikt door beeldhouwers, concept artists en monumentale vormgevers die getuigen dat hun creatieve mogelijkheden aanzienlijk zijn uitgebreid. Deze aanpak blijkt ook kostenbesparend te zijn binnen bijvoorbeeld de preproductie van films. Maar desondanks de immersie van VR stelt een designer steeds de vraag hoe een object eruit zal zien in een echte omgeving. 

Virtuele objecten naar de werkelijkheid brengen

Augmented reality maakt het mogelijk om een virtueel object in een fysieke ruimte te plaatsen. Adobe zet hier op in met Aero, een AR-platform waarmee je models  in de ‘echte’ wereld plaatst en hierop kan ontwerpen, samenwerken en publiceren. Het model die je in AR wil bekijken, moet aan bepaalde technische specificaties voldoen. Zo mag het model  maar 130K polygonen bevatten. De ontwerper moet dus eerst een complex en gedetailleerd model omzetten naar een geoptimaliseerde ‘real-time asset’ die vlotjes kan weergegeven worden op een mobiel toestel zoals een tablet, smartphone of AR-bril zoals de Magic Leap.

De volgende stap is het effectief materialiseren van een virtueel object. Dit kan met technieken als 3D-print, CNC-frees, CNC-snijden(waterjet & lasercut).

Bevraging

VR Beeldhouwen
Heeft u er belang bij om een digitale 3D-set/decor/omgeving virtueel te verkennen in VR?
Heeft u er belang bij dat een digitaal 3D-object/creatie over een fysiek model kan geprojecteerd worden met AR?
Denk je tijd te winnen door het gebruik van deze vernieuwende tools?
Denk je dat studenten deze tools moeten aangeleerd worden?
Denk je dat door VR sculpting het 3D-modeling proces vereenvoudigd wordt?


Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven